About Me

header ads

PROSTAR SMK Selirik Beramal di Rumah Panjang

Bismillah. Pada 09 April 2011 kawe berpeluang untuk mengikuti Program Titian Kasih di Rh Jampong, Ng Banyau, Kapit Sarawak yang dianjurkan oleh PROSTAR SMK Selirik dan Pejabat Kesihatan Bahagian Kapit. Proram ini bertujuan untuk membantu golongan masyarakat yang kurang berkemampuan dan dalam masa yang sama memberi peluang kepada Prostarian mendekati masyarakat. Disamping itu ianya dapat melatih Prostarian kemahiran berkomunikasi dan semai sifat yakin dalam diri mereka.
Program Titian Kasih ini berjalan lancar. Namun ianya pasti akan lebih bermakna jika pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat, Pejabat Kesihatan Bahagian Kapit bersama-sama turun padang membantu golongan yang kurang bernasib baik ini. dengan kerjasama sebegini, sudah pasti lebih banyak insan yang kurang bernasib baik dapat dibantu..
Kalau setakat kelab kecil seperto Prostar SMK Selirik sahaja yang beriya-iya mahu membantu, sudah pasti kesannya tidak begitu besar. Namun kalau semua pihak bekerjsama dan menjalankan tanggungjawab masing-masing sebaik mungkin, sudah pasti lebih ramai pihak yang selama ini menderita dapat dikurangkan sedikit beban mereka .
..yang pasti, golongan kurang bernasib baik ini bukan hanya mengharapkan bantuan wang ringgit daripada orang ramai, sebaliknya dorongan, semangat dan kata-kata nasihat akan menjadikan golongan ini lebih tabah untuk meneruskan kehidupan.
Terima kasih buat anak-anak yang begitu bersemangat membantu menjayakan program ini. Cikgu begitu kagum melihat kegigihan anak-anak membantu warga Rh Jampong mendirikan pondok menunggu bas dan membersihkan serta membaik-pulih rumah bagi penghuni yang memerlukan. Penghargaan juga buat anak-anak yang menyampaikan ceramah kesedaran penjagaan kesihatan seperti mengenai Denggi, Keburukan merokok, dan lain-lain. Ceramah yang disampaikan dalam bahasa Iban memang agak sukar cikgu fahami, namun ianya sangat baik bagi mendekatkan diri dengan penduduk setempat.
Penghargaan buat anak, sila clik di sini untuk melihat gambar2 aktiviti.

Post a Comment

5 Comments

ashraf said…
thanks cikgu Adham... kerana sudi memotretkan perjalanan Program Titian Kasih ini di lensa kamera cikgu... tanpa cikgu sudah pasti memori seindah ini akan luput ditelan zaman...
Anonymous said…
Alhamdulillah....usaha aku diteruskan juga.....syabas diucapkan kepada cikgu2 tue deh.....kim salam byk2.....
Muallim Adham said…
slm..
ashrap, beres.. tq kerana involve kawe juga...

cikgu, beres..
program yg bagus..syabas!
Muallim Adham said…
salam..
iimran..
ya thanks saaya ucapkan.. syabas kpd guru pembimbing mereka CikguAshraf dan cikgu Rabai