About Me

header ads

Memahami Konsep Fungsi


Fungsi merupakan satu Komponen Algebra dalam ilmu Matematik dan diajar dalam subjek Matematik Tambahan Timgkatan 4 KSSM. Tajuk ini biasanya keluar dalam kedua-dua kertas (kertas 1 dan kertas 2) Matematik Tambahan SPM. 

Bagi memahami konsep fungsi, pelajar terlebih dahulu perlu memahami apa itu relation (hubungan). Video di atas menunjukkan terdapat 4 jenis relation dan daripada relation ini lah anak-anak akan dapat memahami dan membuat definisi apa itu fungsi. 


Seterusnya, apabila pelajar sekalian sudah memahami konsep fungsi, maka para pelajar boleh meneruskan pelajaran untuk memahami apa itu objek dan imej dalam fungsi dengan contoh-contoh yang ditunjukkan dalam video di atas. 


Apabila mempelajari fungsi, pelajar sekalian perlu menguasai konsep inverse (songsangan). Video di atas menerangkan konsep inverse dalam fungsi dan bagaimana mencari fungsi songsang (inverse function)


Sebenarnya terdapat kaedah cepat dan pantas bagi mencari fungsi songsang. Maka pelajar boleh la melihat video tutorial di atas bagi mengikuti langkah bagi mencari fungsi songsang dengan cepat dan pantas. 

Seterusnya murid yang ingin menguji kefahaman mengenai fungsi songsang, boleh la cuba menjawab soalan kuiz melalui pautan Kuiz Fungsi Songsang. Murid harus menggunakan email KPM untuk akses kepada link tersebut. Mana-mana murid yang berjaya mendapat markah skor kuiz 80% ke atas, akan mendapat sijil pencapaian yang akan dihantar melalui email masing-masing. 


Seterusnya pelajar boleh menonton video di atas bagi melihat contoh soalan dari buku teks F4 KSSM (matery practice) page 32, no.7. contoh kaedahan yang boleh digunakan untuk menyelesaikan soalan fungsi.

Semoga perkongsian ini dapat digunakan dan diambil manfaat oleh pelajar untuk membuat ulangkaji.

Post a Comment

0 Comments