About Me

header ads

Bila Pelajar Membawa Handphone ke Sekolah

Bismillah. Terlebih dahulu sebagai guru rasa terpanggil untuk sama berkongsi pengalaman dalam isu pembawaan handphone (HP) ke sekolah dalam kalangan pelajar. Bukan bermaksud untuk membangkang atau menyokong mana-mana dasar yang dibawa kerajaan. Kami sebagai guru hanyalah pelaksana dasar. Jika undang-undang sudah ditetepkan, sebagai pelaksana, kami hanya akan melaksanakan. 

Kawe pasti bagi yang menyokong dasar ini, seribu macam alasan "kebaikan" diberi bagi menyokong isu ini, manakala bagi yang tidak menyokong pula, seribu alasan "negatif" mengenai dasar ini juga diketengahkan. Sebaiknya kita bincangnya secara akademik dengan mengetengahkan baik buruk isu ini dengan harapan, yang baik kita teruskan, yang buruk kita cuba atasi. 

Dahulu kala, HP hanya digunakan oleh golongan berada kerana ianya dianggap benda yang "mewah". Namun sekarang hanya dengan RM50, kita sudah mampu memiliki HP samada yang baru atau terpakai untuk anak-anak. Dan tidak dinafikan, HP sangat penting buat ibu bapa memantau anak-anak terutamanya apabila anak-anak berjauhan dengan keluarga. Ada sebilangan ibu bapa rasa selesa dan dapat kurangkan "perasaan bimbang terhadap anak-anak" bila anak-anak bawa HP ke sekolah bagi mempercepatkan pemberitahuan maklumat terkini samada perubahan jadual kelas/aktiviti luar sekolah dsb. Ia juga lebih menjimatkan masa menunggu dalam kalangan ibu bapa yang rata-rata semakin sibuk apabila anak-anak pulang lewat kerana aktiviti luar bilik darjah. Ini juga dikatakan mampu meningkatkan aspek keselamatan anak-anak apabila ibu bapa dapat menghubungi anak-anak selepas waktu sekolah. 

Selain itu, dalam arus perubahan dunia yang rata-rata memerlukan penguasaan teknologi maklumat, penggunaan HP semakin menjadi keperluan. Tambahan pula hampir semua sekolah dan jabatan dilengkapi kemudahan wifi percuma memerlukan pelajar belajar dalam persekitaran maya dengan menggunakan gajet mereka secara meluas. Dunia zaman sekarang sangat berbeza, semua pihak samada pelajar, ibubapa dan guru  perlu mengadaptasi dengan kehadiran trend sebegini. Dengan adanya gajet, pelajar dan guru tidak perlu lagi membazir masa menulis dan menyalin nota. Hanya perpindahan file berkenaan pelajaran melalui gajet, P&P lebih memudahkan di dalam kelas. Pelajar juga dapat mengakses maklumat dengan cepat. 

Namun trend ini hanya akan tercapai dalam kalangan pelajar yang bersahsiah dan berdisiplin. Bagaimana pula dengan pelajar yang tidak berdisiplin, menggunakan HP secara tidak terkawal sehingga menggangu P&P? Maka pembuat dasar perlu menyediakan garis panduan penggunaan HP di sekolah bagi memastikan P&P tidak terganggu sama sekali. Buat masa ini, tiada lagi garis panduan dikeluarkan. Namun kawe berharap garis panduan ini dikeluarkan secepat mungkin bagi membolehkan guru sebagai pelaksana dasar bersedia sebelum dasar dikuatkuasakan. Kita tidak mahu bila dasar dikuatkuasakan, barulah garis panduan nak dibina dan dikeluarkan seperti perlaksanaan dasar PBS yang menjadikan cikgu-cikgu pening kepala. 

Kawe kurang senang menceritakan keburukan pembawaan HP ke sekolah dalam kalangan pelajar. Kerana kawe percaya terlalu banyak idea dan isu yang dibuahkan oleh semua pihak. Apa yang perlu, kita "google" sahaja untuk mencari kesan buruk pembawaan HP ke sekolah. Memang TERRRlalu banyak. Ada juga cakap-cakap nakal oleh guru mengenai pembawaan HP ini. Sudah ada guru-guru yang ingin menjalankan bisnes penjualan topup kepada pelajar. Ada juga pihak yang menyediakan perkhidmatan mengecas gajet. Tidak kurang juga bagi guru-guru yang seksi akan lebih sopan ke sekolah kerana bimbang aurat yang terdedah akan menjadi bahan ekploitasi pelajar apabila gambar dan video curi diambil. 

Sebenarnya banyak kesan baik-buruk dalam pembawaan HP dan gajet ke sekolah dalam kalangan pelajar. Semua pihak harus bekerjasama dalam mencari solusi mengatasi masalah ini. Kita tidak boleh menyekat arus ini. Sebaliknya perlu melakukan adaptasi mengikut trend dengan mewujudkan garis panduan yang berkesan supaya tidak membawa kesan buruk kepada semua pihak. 

Post a Comment

1 Comments

Al-Manar said…
I do not see the need to sit on the fence over this issue. Benefits of an h/p are plenty so are the damages it can cause. I am sure you realise we cannot gamble with the well being of children, especially those from the ruralm areas. We should simply say that those in the ministry have no brains. The DPM has just announced that there will be a total overhaul of our education system. Why? Our current education system is so bad that it calls for the total review. The situation is the result of the idiots sitting comfortably up in the clouds, making changes after changes over the years trying to be clever. This is my view and many share this and we should speak up.

Incidentally is the following your email address? nazri_adr@yahoo.co