About Me

header ads

Rule # 3 and Rule # 4

Bismillah. Alhamdulillah. Ramadhan bakal menjelma kurang seminggu lagi. Sudah ada kalangan sahabat Muallim yang membuat persiapan menjalani ibadat dalam bulan Ramadhan nanti. Jadual-jadual Imam Traweh juga sudah dikeluarkan bagi masjid dan surau-surau utama di Kapit. Syukur tahun ni diberiNya rezeki untuk sekali lagi mengaut sebanyak-banyak fadhilat peluang beribadat. Pernah dulu Muallim membincangkan "Rule 1 and Rule 2" dalam topik yang lepas. Ini adalah kesinambungan dari topik tersebut untuk kita sama fikirkan. 


 Pernah semasa mengajar kanak-kanak, guru akan mengadakan permainan kecil di dalam P&P bagi menarik minat pelajar seperti pertandingan berbentuk kuiz dsb... pasti ada pemenang dan ada yang kalah. Masa ini akan wujud suasana tidak puas hati dan terpupuk sikap "hasad" dalam diri anak-anak. Rule #3 menyarankan agar guru membuat peneguhan di dalam P&P dengan memastikan anak-anak diwajibkan mengucapkan tahniah kepada rakan yang memenangin permainan kecil atau rakan yang membuat sesuatu yang baik. Tepukan sekurang-kurag 3 saat juga disarankan supaya kanak-kanak rasa dihargai. Mereka diajar supaya menerima kegagalan dengan baik disamping terus berusaha. Bagi pelajar yang kurang bernasib baik, diberi galakan untuk terus berusaha. Bagi pelajar yang menang diingatkan agar tidak rasa bangga diri. Sikap sebegini yang diajar oleh guru pada peringkat kanak-kanak, serta diperteguhkan lagi oleh ibu bapa di rumah mampu menjadikan anak-anak kita sentiasa positif menerima kejayaan dan kegagalan, serta sentiasa menunjukkan "respect" kepada pihak lawan dan masyarakat sekeliling. Apabila besar tidak la ada masalah bergaduh kerana tidak puas hati semasa pertandingan sukan (tidak boleh menerima kemenangan orang lain). 
Begitu juga semasa perbincangan. Ada kalangan pelajar sentiasa mem"booo" rakan-rakan apabila memberi cadangan dan idea jawapan di dalam kelas. Rule #4 menekankan agar pelajar mesti hormati ulasan, pendapat dan idea pelajar lain semasa perbincangan. Mesti ajar adab mengkritik semasa berbincang. Sebagai contoh, "I agree with Mat, and I also feel that..." atau "I disagree with Sara. She made a good point, but I feel that..". Macam-macam contoh yang sopan diajar semasa perbincangan. Masalah pasti timbul apabila ianya dianggap "skema" dalam kelas. Namun teknik ini boleh diolah merentasi bahasa dan budaya anak-anak kita. 

Semoga berjaya buat semua pendidik, yang mendidik akhlak anak-anak, yang turut sama disokong oleh peneguhan ibu bapa di rumah. Apa guna jika pelajaran akhlak ini hanya berjalan di sekolah, namun dipandang sebelah mata oleh ibu bapa yang hanya inginkan anak-anak mendapat straight A dalam peperiksaan. Wallahu'Alam. 

Post a Comment

0 Comments