About Me

header ads

Bagaimana Menggunakan Jadual Taburan Normal Piawai (AddMath SPM)

  


Dalam Sijil Pelajaran SPM (untuk mata pelajaran Matematik Tambahan), sering keluar soalan melibatkan penggunaan Jadual Taburan Normal Piawai. Tajuk ini merupakan cabang bidang statistik yang memerlukan pelajar mahir merujuk dan menggunakan Jadual Taburan Normal Piawai untuk mencari kebarangkalian sekaligus  mengaitkan dengan kehendak soalan. 

Diantara contoh kemahiran yang perlu dikuasi pelajar adalah mencari kebarangkalian apabila nilai z-skor diberi mengikut beberapa contoh keadaan seperi video berikut: 

Namun kebiasaan soalan yang keluar adalah melibatkan aplikasi yang melibatka penggunaan Taburan Normal. Sebagai contoh soalan yang di dalam video berikut. 


Semoga perkongsian ini membantu anak-anak untuk memahami Taburan Normal. 

Post a Comment

2 Comments

Kamil said…
Salam Cikgu..Apa khabar Cikgu? Makin maju penyampaian. Rasanya saya kena belajar dengan Cikgu bagaimana nak buat kelas online suypaya lebih menarik :)
Muallim Adham said…
wslm saudara Kamil. Alhamdulillah... Allahurobbi saya ni biasye2 je, tuan Kamil saya kira lg hebat dan lebih byk ilmu berbanding saya... saya ada lihat satu group di unimas guna kaedah gamification dlm kuliah; dlm usaha memantapkan penyampaian...

saya pernah hadir gamification seminar tu last year dan byk belajar serta cedok idea dari sana juga hehe...

tp sayang ye, x sempat juga kita jumpa... xda jodoh lg..

insyaAllah suatu hari nnt ada rejeki